Inhoud van de opleiding HBO-programma Customer experience specialist
De opleiding biedt een breed programma waarin de totale klantbeleving aan bod komt. Van het kennen van je klant, tot het creëren van waarde voor je klant en tot slot het vasthouden van je klant.
De opleiding bevat de volgende modules:
Customer insights & personalisatie
Bij customer insights draait het om het beschrijven, verklaren en voorspellen van consumentengedrag. Klanten zijn minder loyaal en de concurrentie wordt steeds groter. Het kennen van je klant wordt dan ook steeds belangrijker. Deze module leert je zowel de externe factoren als de interne drijfveren van je (potentiële) klant in kaart brengen. Op basis van deze inzichten stel je vervolgens persona’s en scenario’s op voor de manier waarop de consument de verschillende fasen van het beslissingsproces naar verwachting zal doorlopen. Waardevolle informatie die je in staat stelt om gepersonaliseerde marketinginstrumenten in te zetten en daarmee resultaten te verbeteren.
Waardepropositie Ontwerp
Het waardepropositie Ontwerp-model is een belangrijk instrument om te komen tot producten die écht aansluiten bij de behoefte van je klant. In deze module leer je om een nieuw product of een nieuwe dienst te ontwikkelen op basis van een gevalideerde klantwaarde propositie. Daarbij maak je gebruik van de methodieken en hulpmiddelen uit het Waardepropositie Ontwerp-model. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. het Klantprofiel model, het Value Map model, het Waarde Propositie Canvas, het testen van prototypes en het Business Model Canvas.
Customer loyalty engagement
Trouwe en betrokken klanten zijn goud voor je organisatie. In deze module leer je zelfstandig een customer loyalty engament-plan opstellen. Je leert bijvoorbeeld over verschillende strategieën en tactieken, analyses en klantwaarde, KPI’s en rapportage. Ook is er aandacht voor de plaats die customer loyalty engagement inneemt binnen de totale marketing én maak je kennis met de nieuwste trends en ontwikkelingen.