Inhoud van de taalcursus Zakelijke correspondentie Nederlands
Tijdens de LOI-cursus Zakelijke correspondentie Nederlands worden verschillende soorten brieven en andere vormen van correspondentie behandeld. Hieronder lees je meer over de onderwerpen die aan bod komen.
Klachtenbrieven
In dit eerste onderdeel is er aandacht voor de opbouw van een klachtenbrief. Je leert hoe je een klacht correct onder woorden brengt en hoe je om een oplossing vraagt of juist een oplossing voorstelt. Ook leer je hoe je een klachtenbrief beantwoordt en hoe je omgaat met een klacht van een zakelijke relatie.
Circulaires en aanmaningen
Het onderscheid tussen een verkoopbrief en een informele brief wordt behandeld, evenals de opbouw ervan. Ook de kenmerken van een betalingsherinnering en een aanmaning worden besproken.
Sollicitatiebrieven
In dit onderdeel leer je alles over de sollicitatieprocedure. Na afloop weet je hoe je op een juiste manier de ontvangst van een sollicitatiebrief kunt bevestigen en kun je een sollicitant uitnodigen voor een gesprek.
Zakelijke brieven
De vaste onderdelen van een zakelijke brief worden besproken, denk aan: juiste schrijfwijze, de vormgeving en plaats van deze onderdelen, de adresserings- en aanhefmogelijkheden, de betreft regel, evenals de vormgeving en schrijfwijze van de bijlagen van een brief. Natuurlijk ga je ook zelf aan de slag met het opstellen van een zakelijke brief.
Schrijfstijl, spelling en grammatica
Na afloop van dit onderdeel kun je grammaticaal correcte zinnen formuleren die geen stijlfouten bevatten en kun je, naast een correcte interpunctie, ook de correcte spelling toepassen in brieven, e-mails en memo’s (met als uitgangspunt het Groene Boekje). Aan het einde van dit onderdeel kun je ook een correcte schrijfstijl in brieven, e-mails en korte teksten hanteren en kun je ook andermans teksten op juiste spelling controleren.
Inclusief lesmateriaal
Bij deze cursus is al het lesmateriaal inbegrepen. Je hoeft dus geen studieboeken meer aan te schaffen.