Master Onderwijskunde

  • Flexibel studeren
  • Je docent is altijd bereikbaar
Beoordeling LOI:

€ 599,00 p/m Meer informatie

Master Onderwijskunde
Nieuw

Wil je als onderwijsprofessional doorgroeien naar een strategische functie binnen curriculumontwikkeling, kwaliteitszorg of onderwijsinnovatie? De Master Onderwijskunde biedt precies de theoretische basis en praktische tools die je daarvoor nodig hebt.... Lees meer

Wil je als onderwijsprofessional doorgroeien naar een strategische functie binnen curriculumontwikkeling, kwaliteitszorg of onderwijsinnovatie? De Master Onderwijskunde biedt precies de theoretische basis en praktische tools die je daarvoor nodig hebt. Deze HBO-master behandelt actuele thema’s zoals didactisch ontwerp, curriculum- en toetsontwikkeling, datageïnformeerd werken, blended learning en de rol van onderwijskundigen bij verandertrajecten. Je wordt begeleid door ervaren docenten en professionals uit het onderwijsveld. De opleiding is NVAO-geaccrediteerd en voldoet aan internationale kwaliteitseisen, waardoor je diploma telt op de (inter)nationale arbeidsmarkt.

Over deze opleiding

Infomercial HBO BA - MA - AD - Post BA - HBO-minor
  • Behaal een wettelijk erkend getuigschrift
  • Praktijkgericht en direct toepasbaar
  • Inclusief vakliteratuur
  • Begeleiding door ervaren docenten

Erkenningen & samenwerkingen

Bel 071 – 545 1234
  • Vragen of persoonlijk advies?
  • Telefoon Bel 071 - 545 1234
  • Whatsapp WhatsApp
  • Kalender Adviesgesprek
  • Mail Stuur een e-mail
  • Help Veelgestelde vragen
Uitgebreide opleidingsinformatie

Algemene informatie

De Master Onderwijskunde biedt de kennis en vaardigheden om als onderwijsprofessional door te groeien naar een strategische of beleidsmatige functie. Je ontwikkelt een stevige basis in onderwerpen als leer- en ontwikkeltheorieën, onderwijsinnovatie en kwaliteitszorg en leert deze direct toepassen in je eigen werksituatie.

De opleiding wordt verzorgd door een team van deskundige docenten en professionals uit het onderwijs, ieder met hun eigen specialisme. Zij begeleiden je intensief bij je studie, onderzoeksopdrachten en thesis. Tutoren waarborgen het academische niveau en ondersteunen je bij het ontwikkelen van een kritische en onderzoekende houding.

Erkende opleiding van Hogeschool NCOI
De Master Onderwijskunde is een erkende opleiding van Hogeschool NCOI. Bij LOI volg je deze erkende Master op een manier die het beste bij jou past. Na afronding ontvang je het erkende getuigschrift van Hogeschool NCOI. Alle HBO-masters van NCOI zijn geaccrediteerd door de NVAO en voldoen daarmee aan de meest recente kwaliteitseisen van het Ministerie van Onderwijs. Het betekent ook dat de opleiding perfect aansluit bij de arbeidsmarkt en internationaal erkend is.

Vraag de studiegids aan

  • Alle informatie over je opleiding.
  • Meer over studeren bij de LOI.
  • Binnen enkele minuten in je mailbox.
Studiegids aanvragen

Daarom kies je voor de opleiding Master Onderwijskunde

  • Studeer flexibel thuis.
  • Behaal een wettelijk erkend getuigschrift.
  • Begeleiding door topdocenten.
  • Alle vakliteratuur inbegrepen bij het lesgeld.
  • Inclusief online praktijkbijeenkomsten.
  • Uitstekend te combineren met een baan.
  • Bepaal zelf je startdatum en studietempo.

Doelgroep en toelating

Hulp bij je studiekeuze?

Heb je nog vragen of wil je advies over je studiekeuze? We helpen je graag in een persoonlijk telefonisch gesprek.

Plan je adviesgesprek

Doelgroep en beroep

De Master Onderwijskunde leidt op tot masterniveau (NLQF-niveau 7) en is bestemd voor HBO- en WO-afgestudeerden met minimaal 3 tot 5 jaar relevante werkervaring in onderwijs, opleiden of een aanverwant vakgebied. Deze opleiding is ideaal voor docenten, opleiders, beleidsmedewerkers of managers die hun kennis willen verdiepen en verbreden, en willen bijdragen aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs.

Na afronding ben je in staat onderwijsbeleid te ontwikkelen, implementeren en evalueren. Je weet hoe je leerprocessen effectief kunt inrichten en verbeteren, en hoe je onderwijsvernieuwingen succesvol kunt doorvoeren. Daarmee kun je op strategisch niveau het verschil maken voor onderwijsorganisaties.

Mogelijke functies na deze master zijn onder andere:

  • Beleidsmedewerker onderwijs
  • Onderwijskundig adviseur
  • Opleidingscoördinator
  • Learning & Development Manager
  • Kwaliteitszorgmedewerker
  • Consultant onderwijsinnovatie

Toelating

Je kunt de Master Onderwijskunde volgen als je een Masterprogramma, HBO Bachelor- of WO-opleiding hebt afgerond. Heb je dit niet, dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Daarnaast heb je ten minste 2 jaar relevante werkervaring.

Inhoud van de opleiding

Inhoud van de opleiding Master Onderwijskunde

Tijdens de Master Onderwijskunde werk je met divers lesmateriaal, deels Engelstalig, en maak je gebruik van de digitale leeromgeving waarin je alle informatie, opdrachten en ondersteuning vindt die je nodig hebt. Het studieprogramma bestaat uit verschillende masterclasses die je kennis en vaardigheden stap voor stap verdiepen.

In het eerste jaar ontwikkel je een stevige basis in thema’s als leerpsychologie, curriculumontwikkeling, didactiek en kwaliteitszorg. Je leert hoe onderwijsprocessen ontworpen en geëvalueerd worden en hoe je verbeteringen kunt onderbouwen met onderzoek.

In het tweede jaar verdiep je je in actuele vraagstukken binnen het onderwijs en werk je aan praktijkgerichte opdrachten. Je volgt een afsluitende masterclass en kiest daarnaast een keuzemasterclass, bijvoorbeeld Onderwijsinnovatie, Toetsing en Evaluatie, Veranderkunde of Leren en Ontwikkelen. Tot slot sluit je de opleiding af met een afstudeerproject in de vorm van een beroepsproduct, waarin je aantoont dat je jouw kennis en vaardigheden zelfstandig kunt toepassen in de onderwijspraktijk.

Het studieprogramma

Deze opleiding is op dit moment nog in ontwikkeling. Dat betekent dat het volledige opleidingsprogramma nog niet beschikbaar is. Wel kun je nu al starten met een beperkt aantal modules.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • HBO Startmodule

    In deze korte startmodule maakt de student kennis met studeren bij LOI en bereidt hij of zij zich voor op een goede studiestart. De module richt zich op zelfinzicht: de student reflecteert op zijn motivatie, leerstijl en studieaanpak.

  • MC Onderwijskundig begeleiden en adviseren
    Als onderwijskundige kom je vaak in situaties waarin er een beroep gedaan wordt op je begeleidingsvaardigheden. Dat geldt ook voor leidinggevenden, HR-medewerkers of andere professionals. De begeleidingsvraagstukken die in de Masterclass Onderwijskundig begeleiden en adviseren centraal staan, hebben (uiteraard) betrekking op onderwijskundige begeleidingsprocessen die als doel hebben het leren te bevorderen van verschillende doelgroepen. Dat kunnen leerlingen zijn in het basisonderwijs, scholieren in het middelbaar onderwijs, studenten in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs, leerkrachten, docenten en opleiders, leidinggevenden, medewerkers in organisaties, maar ook ondernemers en vrijwilligers. De doelgroep kan relatief klein zijn, bijvoorbeeld een team binnen een school, of heel groot, bijvoorbeeld de groep medewerkers van een grote school of van een bedrijf, of zelfs een hele groep scholen of bedrijven, of een sector. De begeleiding is vaak een spannend proces: lukt het om het leren te ondersteunen, wordt de onderwijskundige bijdrage geapprecieerd, neemt de competentie van de doelgroep toe, en loont het investeren in het leren? 

    Het begeleidingswerk van de onderwijskundige is vaak interessant omdat het ligt op een vakinhoudelijk terrein dat kan variëren van bijvoorbeeld onderwijs en training, gezondheidszorg, techniek, de lerarenopleiding, commercie, openbaar bestuur, logistiek en veiligheid. Het begeleidingswerk kan ook variëren qua onderwijskundige thematiek, zoals studie-loopbaanbegeleiding, beleidsondersteuning, kwaliteitsmanagement, organisatieontwikkeling, curriculumontwikkeling, instructieontwerp, toetsbeleid, methode-ontwikkeling of mediagebruik. 
    De onderwijskundige beschikt over een gereedschapskist die is gevuld met wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken, en maakt bewust gebruik van situationeel bepaalde begeleidingsstrategieën en -technieken. In deze Masterclass Onderwijskundig begeleiden en adviseren krijg je de tools aangereikt om kwalitatief hoogstaande onderwijskundige begeleiding te bieden binnen het domein leren en ontwikkelen, op het snijvlak van advies en ondersteuning.
  • MC Onderwijs- en opleidingsmanagement

    In onderwijsinstellingen, bedrijven, brancheorganisaties en opleidingsbureaus krijgen onderwijskundigen te maken met vraagstukken op strategisch en organisatiekundig niveau en voeren zij diverse leidinggevende taken uit, waaronder bijvoorbeeld het vormen van ontwikkelbeleid en het managen van één of meer projecten, teams, afdelingen, vestigingen, organisaties en klantaccounts, waarvoor zij zelfstandig beslissingsbevoegdheid hebben. De onderwijskundige laat in de uitvoering van zijn werkzaamheden inzicht zien in de relatie tussen het strategisch beleid van de organisatie, humanresourcesmanagement, de verdeling van rollen en taken binnen de organisatie en vraagstukken op het gebied van leren en ontwikkelen. Bij de uitvoering van zijn leidinggevende rol toont de onderwijskundige een onderbouwde onderwijskundige visie en onderwijskundig leiderschap. Hij vormt zijn visie in samenspraak met betrokkenen en deelt deze op inspirerende wijze. De onderwijskundige brengt mensen met wie hij werkt, aantoonbaar in beweging en gaat daarbij op constructieve manier om met verschillen in belangen, opvattingen, wensen en praktijken. De onderwijskundige zet afhankelijk van de feitelijke en gewenste situatie en de belangen van de diverse betrokkenen bij een onderwijskundig vraagstuk bewust en doelgericht leiderschapskwaliteiten in ten behoeve van een gewenste verandering en kiest daarin beargumenteerd een gepaste leiderschapsrol en werkwijze. Hierbij verbindt de onderwijskundige de oriëntatie op werken en leren en draagt hij bij aan het creëren van voldoende condities voor het leren in het team waarmee hij werkt. De onderwijskundige voert in dit kader een passende onderwijskundige interventie uit waardoor medewerkers zich blijven ontwikkelen in hun werk en komen tot verbeterd handelen. Hij houdt bij de planning en uitvoering van de interventie rekening met (wettelijke) kaders, beleid en randvoorwaarden binnen de organisatie waarbinnen de interventie wordt uitgevoerd. De onderwijskundige arrangeert de samenstelling van een (ontwikkel)team, faciliteert boundary crossing tussen de verschillende betrokkenen en situaties. De onderwijskundige beoordeelt bijdragen van medewerkers en geeft daar richting aan. Bij de verantwoording van de aanpak van de interventie maakt de onderwijskundige gebruik van onder andere contextinformatie, organisatiekundige theorie, onderwijskundige theorie over leiderschap, organisatiebrede verandering, innovatie, transformatie, kwaliteitsmanagement en resultaatbepaling. De onderwijskundige waarborgt de kwaliteit van de interventie door het opstellen en bijstellen van kwaliteitscriteria voor onderwijskundige interventies.

  • MC Ontwerpen en realiseren van leertrajecten

    Of het nu om innovatietrajecten, projectontwikkelsessies, workshops, heidedagen, teambuildingssessies of opleidingen gaat: het ontwerpen en realiseren van effectieve leertrajecten is een belangrijke taak van de onderwijskundige in scholen, bedrijven en organisaties. In deze masterclass duiken we diep in een scala aan onderwerpen die van belang zijn voor het ontwerpen en realiseren van een effectieve en krachtige leeromgeving: instructional design.

  • MC Digitale technologie voor leren en ontwikkelen

    In onze snel veranderende wereld speelt technologie een steeds grotere rol in alle aspecten van ons leven, werken en leren. Digitale technologie heeft een enorme impact op de manier waarop we leren en onderwijzen, van interactieve digitale leermiddelen tot online samenwerkingsplatforms.

    De traditionele klaslokalen evolueren naar digitale leeromgevingen waarin studenten en docenten gebruikmaken van diverse technologische tools en hulpmiddelen om hun onderwijservaring te verrijken. Deze verschuiving biedt nieuwe kansen en uitdagingen, maar ook risico's.

    In deze Masterclass verkennen we de verschillende manieren waarop digitale technologie het onderwijs en opleidingen transformeert. We bespreken hoe technologie kan worden ingezet om het leerproces te verbeteren, inclusief gepersonaliseerd leren, adaptieve leersystemen en blended learning. Aan het einde van deze Masterclass kun jij technologie doordacht inzetten, zodat het leren en onderwijs versterkt wordt.

  • Fase 2
  • MC Leiderschap en visie

    De Masterclass gaat over beoogd leiderschap dat de student vanuit iedere hiërarchische positie of inhoud van het beroep kan invullen en met name over de vaardigheden die hiervoor nodig zijn. De genoemde vaardigheden in de thema's zijn gekozen op basis van de Top 10 Work Skills WEF. Interprofessioneel samenwerken komt uit De Professionele Masterstandaard.

    Ieder thema vormt een les, die is vormgegeven als een training. De student wordt gestimuleerd inzicht te krijgen in hoe hij handelt in de praktijk en hoe hij zichzelf daarmee als professional profileert. Met andere woorden: in deze Masterclass leert de student om zijn professionele identiteit te verkennen en te expliciteren. Van een professional die op masterniveau in de praktijk functioneert, wordt verwacht dat prestaties impact hebben op de praktijksituatie. Leiderschap, het kunnen uitdragen van visie en mensen laten meebewegen in verandering zijn hiervoor voorwaardelijk.

  • MC Coaching

    Coaching heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. In organisaties wereldwijd wordt coaching veelvuldig ingezet, maar ook andere vormen van coachen, zoals het zogenaamde "life coaching" is in opkomst. Lange tijd liep de wetenschappelijke literatuur achter op de praktijk over wat coaching nu precies inhoudt, wat de effecten zijn en waarom coaching vaak werkt. Gelukkig wordt er steeds meer gedegen onderzoek gedaan naar coaching en verschijnen er goede artikelen over de inzet van coaching in de praktijk.  

    In deze Masterclass ga je je verdiepen in het vak van de coach. Coaching is veelal gericht op het verbeteren van prestaties en welzijn van mensen. Deze Masterclass is voornamelijk gericht op professionalisering op het gebied van coaching en op het ontwikkelen van coachvaardigheden. Je leert welke invalshoeken er vanuit de literatuur zijn op coaching en wordt uitgedaagd je eigen ideeën over coaching te toetsen aan de literatuur.  

    Doordat er steeds meer onderzoek wordt gedaan naar coaching kan er ook steeds meer gebruik gemaakt worden van evidence based coaching. Hierbij worden gebruikte coachmethodieken gebaseerd op theorieën of onderzoek. Dat maakt dat de ingezette methodieken goed onderbouwd zijn en in de praktijk een grotere kans hebben van slagen. Er is in deze Masterclass aandacht voor een aantal verschillende van deze onderbouwde methodieken die kunnen worden ingezet bij een coachtraject, zoals oplossingsgericht coachen en motiverende gespreksvoering. Je wordt telkens uitgedaagd om de voor- en nadelen en toepasbaarheid van de verschillende methodieken te evalueren. Ook is er aandacht voor het evalueren van een coachtraject.  

     

    Daarnaast ga je actief oefenen met de basisvaardigheden van een coach, met de verschillende methodieken die kunnen worden ingezet bij coaching en ga je reflecteren op je eigen competenties en vaardigheden als coach. Er wordt tijdens deze Masterclass regelmatig gebruik gemaakt van materiaal van de NOBCO, de Nederlandse Orde van Beroepscoaches. 

  • MC Organisatiepsychologie

    Deze Masterclass geeft je inzicht in de belangrijkste theorieën en modellen waarmee je het gedrag van medewerkers in organisaties kunt analyseren en verklaren. Gedrag is wat mensen doen en wat dus zichtbaar is. De onderliggende determinanten die het gedrag van mensen beïnvloeden zie je niet, terwijl deze wel bepalend zijn voor het gedrag. Wat denken mensen en wat willen ze, wat zijn hun normen en waarden, zelfbeeld, persoonlijkheid en drijfveren? Gedrag wordt vaak vergeleken met de top van een ijsberg. Deze steekt boven het water uit en is zichtbaar. Maar het grootste gedeelte van de ijsberg zit onder water en zie je niet. 

  • MC Organisatiecultuur
  • MC Onderwijspedagogiek
  • Afstudeeropdracht Master

Inclusief vakliteratuur

De benodigde vakliteratuur is volledig inbegrepen bij het collegegeld.

Inclusief praktijkdagen

Je volgt een aantal (online) praktijkbijeenkomsten tijdens deze Master. Met je medestudenten krijg je les van een expert uit het werkveld. Het bijwonen van de praktijkbijeenkomsten is niet verplicht. Wil je echter het meeste uit jouw opleiding halen? Dan raden we je aan om deel te nemen. Deze dagen zijn namelijk leerzaam en bieden de gelegenheid om je netwerk te vergroten. Je kunt zelf kiezen wanneer je de praktijkbijeenkomsten wilt bijwonen.

Examens en diploma

Examens en afstuderen

De modules van de opleiding worden afgesloten met een opdracht waarover je een thesis schrijft. De studie als geheel wordt afgesloten met een afstudeerproject en een mondelinge afstudeerzitting waarin de thesis wordt verdedigd.

Kijk voor de examenkosten bij Studieduur en kosten.

Alle voordelen in 90 sec.

Diploma

Wettelijk HBO-getuigschrift Master Onderwijskunde.

De Master Onderwijskunde wordt uitgevoerd door Hogeschool NCOI. Deze Master is door de NVAO geaccrediteerd en voldoet daarmee aan de kwaliteitseisen van het Ministerie van OCW. Na afronding van de opleiding ontvang je een wettelijk HBO-getuigschrift. Je mag je dan Master of Education (MEd) noemen. Het getuigschrift wordt afgegeven door Hogeschool NCOI.

De Master Onderwijskunde is als deeltijdopleiding opgenomen in RIO (Registratie Instellingen en Opleidingen, voorheen CROHO) onder nummer 70186.

Erkende opleiding van Hogeschool NCOI

De Master Onderwijskunde is een erkende opleiding van Hogeschool NCOI. Bij LOI volg je deze erkende Master op een manier die het beste bij jou past. Na afronding ontvang je het erkende getuigschrift van Hogeschool NCOI. Alle HBO-masters van NCOI zijn geaccrediteerd door de NVAO en voldoen daarmee aan de meest recente kwaliteitseisen van het Ministerie van Onderwijs. Het betekent ook dat de opleiding perfect aansluit bij de arbeidsmarkt en internationaal erkend is.

ITK logo DUO logo

Afstuderen

De studie wordt afgesloten met een afstudeerproject. In deze fase staan toepassing en integratie van de leerstof centraal. Voor het afstudeerproject analyseer je een bedrijfssituatie in de eigen werkomgeving op basis van de kennis die je tijdens de studie hebt opgedaan en aanvullend onderzoek. Voor het afstudeerproject draag je zelf een onderzoeksthema aan. Dit moet zowel door de werkgever als door de docent worden goedgekeurd.

Met het afstudeerproject toon je aan in staat te zijn om zelfstandig – op basis van een adequate methodologische aanpak – (wetenschappelijke) kennis toe te passen bij het identificeren en analyseren en oplossen van problemen in de beroepspraktijk. Ook toon je aan een oordeel te kunnen vormen en hierover helder en duidelijk te kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling. De aanpak van het onderzoek is altijd multidisciplinair.

Over het onderzoek, de conclusies en je adviezen schrijf je een thesis. Het afstudeerproject wordt afgesloten met een mondelinge afstudeerzitting waarin de thesis wordt verdedigd.

Studiemethode en begeleiding

Online

Bij LOI studeer je volledig op jouw manier: waar, wanneer en hoe snel je wilt. Door flexibel online studeren kun je je opleiding gemakkelijk combineren met werk en privé. Je krijgt begeleiding van ervaren docenten die altijd voor je klaar staan.

In de persoonlijke online leeromgeving, LOI Campus, volg je gemakkelijk je voortgang. Je hebt direct contact met docenten en medestudenten en je vindt er handige online tools die je helpen om slim en doelgericht te studeren.

  • Starten kan iedere dag.
  • Studeer waar, wanneer en hoe snel je wilt.
  • Altijd online begeleiding door ervaren docenten.
  • Overzicht en houvast met LOI Campus.
  • Optimaal te combineren met werk en privé. 

Studeren vanuit het buitenland

Ook vanuit het buitenland kun je zonder problemen aan de slag. Contact met docenten en medestudenten loopt gewoon via internet. Houd er wel rekening mee dat de meeste examens alleen in Nederland plaatsvinden (flexibele examens deels ook in Paramaribo en Willemstad).

Ook eventuele fysieke contact- of praktijkdagen worden uitsluitend in Nederland georganiseerd. Deze zijn soms verplicht, maar de data worden altijd ruim op tijd bekendgemaakt, zodat je je reis goed kunt plannen.

Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.

Leren van professionals met veel ervaring

Je krijgt altijd online begeleiding. Onze docenten hebben ruime ervaring in vakgebied van je opleiding. Zij weten precies wat er in de praktijk belangrijk is en gebruiken die kennis om jou te begeleiden..

Studieduur en kosten

Studieduur

  • Standaard studieduur: 24 maanden (ook sneller af te ronden).
  • Kosteloos te verlengen tot 2 x de standaard studieduur.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.

Let op: het aanvragen van vrijstellingen is op dit moment nog niet mogelijk. Verwacht je in aanmerking te komen voor vrijstellingen en wil je weten wat in jouw situatie handig is? Of wil je jouw persoonlijke situatie en mogelijkheden bespreken? Neem dan even contact op met onze studieadviseurs via 071-545 1234.

Kostenoverzicht ontvangen?

  • Ideaal bij het gesprek met je werkgever.
  • Alle kosten overzichtelijk bij elkaar.
  • Handig bij je studiekeuze.
Nu aanvragen

Kosten

Omschrijving Bedrag
Collegegeld Online 24 x € 599,00
Examengeld LOI 24 x € 69,00
Inschrijfkosten en dossiervorming € 75,00 (éénmalig)

Betaalopties LOI

  • Betaling per maand
  • Betaling in één keer of per jaar (met 3% korting)

Goed om te weten

  • Langer studeren zonder extra kosten.
  • Alle lesmaterialen inbegrepen.
  • Binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.
  • Geen tussentijdse prijswijzigingen.
  • Krijg korting op hardware en software via Surfspot.
  • Eventuele herexamens worden apart in rekening gebracht.

Betaalt je werkgever?

  • Veel werkgevers betalen (een deel van) de opleidingskosten.
  • Check of je een opleidingsbudget hebt (meestal € 750,- tot € 1200,-).
  • Is de opleiding wettelijk verplicht? Dan moet je werkgever betalen.
  • Geef op het inschrijfformulier aan of je werkgever de opleiding betaalt.

Informatie voor werkgevers

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening per

Collegegeld Online 24 x € 599,00

Examengeld LOI 24 x € 1.656,00

Inschrijfgeld* € 75,00

Kostenoverzicht ontvangen

* Te voldoen in de eerste termijn