Inhoud van de opleiding Masterclass Stategisch management
Strategisch management is een geïntegreerd managementvak waarin disciplines als marketing, human resources en financieel management samenkomen. Een sterke strategie vraagt immers om inzicht in de gehele bedrijfsvoering.
In deze Masterclass Strategisch management verdiep je je in de manier waarop organisaties hun visie en missie vertalen naar effectief beleid en uitvoering. Je leert verschillende beleidsinstrumenten, modellen en theorieën kennen én toepassen op de praktijk van je eigen organisatie. Daarbij is ook volop aandacht voor de persoonlijke vaardigheden die nodig zijn om een strategie succesvol door te voeren.
De Masterclass behandelt het volledige strategische proces: van het formuleren van visie en missie tot de vertaalslag naar beleid en uitvoering. Je leert trends en ontwikkelingen signaleren, inspelen op veranderende klantbehoeften en de strategie continu afstemmen op een dynamische omgeving. Zo ontwikkel je een actueel en praktijkgericht perspectief op strategisch management.
Meer over de inhoud
De opleiding bestaat uit acht onderdelen.
- Missie en visie
- Kernbekwaamheden van de organisatie
- Stakeholderanalyse
- Omgevingsanalyse (macro en meso)
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Concurrentievoordeel en concurrentiestrategieën
- Strategie-implementatie
- Portfoliomanagement