Meer over de inhoud
De bijscholing Pedagogisch beleidsmedewerker/coach bestaat uit de volgende drie modules:
Algemene coachingsvaardigheden
De module Algemene coachingsvaardigheden is zeer praktijkgericht. Allereerst leer je vaardigheden die je nodig hebt om met succes een coachingstraject te doorlopen en dit op een effectieve manier vorm te geven. Zo krijg je onder andere inzicht in het proces van gedragsverandering, in de grondhouding die iedere coach zich eigen dient te maken en je leert op welke manieren je de cliënt centraal kunt stellen. Verder ga je aan de slag met communicatie- en gespreksvaardigheden die je in kunt zetten om een coachgesprek optimaal te laten verlopen. Ten slotte krijg je een aantal methode en interventies aangereikt die je tijdens een coachtraject kunt inzetten.
Pedagogisch coachen
In deze module leer je specifieke vaardigheden ter verdieping van je rol als pedagogisch coach in de kinderopvang. Allereerst maak je kennis met verschillende leerstijlen en leer je deze herkennen bij de (pedagogisch) medewerkers. Na afloop ben je in staat knelpunten/hiaten, kennis en vaardigheden van medewerkers te signaleren en deze kwaliteiten zo optimaal mogelijk in te zetten en te bewaken. Je leert coachbehoeften signaleren en stelt hiervoor een individueel/groepsgericht coachplan op. Hierbij houd je rekening met de organisatiestructuur/hiërarchie binnen de organisatie.
Verder leer je meer over de pedagogische interactievaardigheden. Pedagogisch medewerkers hebben met deze interactievaardigheden grote invloed op het welzijn en ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang. Het NCKO (Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek) ontwikkelde deze zes pedagogische interactievaardigheden: sensitieve responsiviteit, grenzen stellen, praten en uitleggen, respect voor autonomie, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties.
Let op: Je kunt deze module alleen volgen als je werkzaam bent in een pedagogische omgeving waarbij coaching van pedagogisch professionals kan plaatsvinden.
Pedagogiek
Deze module richt zich op de ontwikkeling van het kind van 0 – 13 jaar in relatie tot het pedagogisch beleid waarin pedagogische doelen, pedagogische stromingen en pedagogisch handelen beschreven staan. In het meer praktische gedeelte van de module vertaal je het pedagogisch beleid naar concreet pedagogisch handelen van een pedagogisch medewerker. Verder leer je een observerende, analyserende, adviserende en waarborgende rol aan te nemen op het gebied van pedagogische kwaliteit op de werkvloer.
Onderwerpen die o.a. aan bod komen zijn:
- Pedagogische kaders kinderopvang.
- De vier pedagogische basisdoelen van Riksen Walraven.
- Het pedagogisch curriculum.
- De zes interactieve vaardigheden: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, structuren en grenzen stellen, praten & uitleggen, ontwikkelingsstimulering en begeleiden van interacties onderling.
- Volgen en waarborgen van kwaliteit volgens NKCO.
- Pedagogisch beleid aanpassen en weer implementeren op de groep.