HBO-bachelor Laborant Klinische Neurofysiologie

  • Flexibel studeren
  • Je docent is altijd bereikbaar
Beoordeling LOI:

€ 275,00 p/m Meer informatie

HBO-bachelor Laborant Klinische Neurofysiologie

De HBO-opleiding Laborant Klinische Neurofysiologie van LOI Hogeschool is een duale opleiding. Dit betekent dat je werken en leren combineert. Een werkplek bij een opleidingsbevoegd ziekenhuis is dus noodzakelijk. Een... Lees meer

De HBO-opleiding Laborant Klinische Neurofysiologie van LOI Hogeschool is een duale opleiding. Dit betekent dat je werken en leren combineert. Een werkplek bij een opleidingsbevoegd ziekenhuis is dus noodzakelijk. Een laborant KNF doet onderzoek om stoornissen op te sporen in het zenuwstelsel, de spieren en de bloedvoorziening van de hersenen. In deze opleiding leer je bijvoorbeeld een EEG of EMG uitvoeren. Je behaalt met deze opleiding een wettelijk erkend bachelorgetuigschrift.

Over deze opleiding

Infomercial HBO BA - MA - AD - Post BA - HBO-minor
  • Ontwikkeld i.s.m. de Raad Beroepsopleiding Laboranten KNF
  • Inclusief vakliteratuur
  • Inclusief contactdagen
  • Begeleiding door ervaren professionals

Erkenningen & samenwerkingen

Bel 071 – 545 1234
  • Vragen of persoonlijk advies?
  • Telefoon Bel 071 - 545 1234
  • Whatsapp WhatsApp
  • Kalender Adviesgesprek
  • Mail Stuur een e-mail
  • Help Veelgestelde vragen
Uitgebreide opleidingsinformatie

Algemene informatie

De HBO-bacheloropleiding Laborant klinische neurofysiologie bereidt voor op een afwisselende functie op het snijvlak van gezondheidszorg en onderzoek. De opleiding is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Stichting Raad Beroepsopleiding Laboranten Klinische Neurofysiologie, ook wel SRBLKNF of ”de Raad” genoemd. Voor jou een garantie dat je opleiding perfect aansluit op de praktijk.

Deze opleiding wordt gecombineerd met een baan als leerling laborant klinische neurofysiologie. Een laborant klinische neurofysiologie (laborant KNF) werkt op de afdeling neurologie van een ziekenhuis. In deze specifieke tak van de medische diagnostiek wordt onderzoek gedaan dat gericht is op het opsporen van stoornissen in het functioneren van het centrale en perifere zenuwstelsel, de spieren en de bloedvoorziening van de hersenen.

Let op: Je bent alleen toelaatbaar als je tijdens de opleiding beschikt over een relevante werkplek bij een opleidingsbevoegd ziekenhuis.

Vraag de studiegids aan

  • Alle informatie over je opleiding.
  • Meer over studeren bij de LOI.
  • Binnen enkele minuten in je mailbox.
Studiegids aanvragen

Daarom kies je voor de opleiding HBO-bachelor Laborant Klinische Neurofysiologie

  • Slimme combinatie van werken en leren.
  • Inclusief vakliteratuur en 6 thematische contactdagen.
  • Ontwikkeld i.s.m. Stichting Raad Beroepsopleiding Laboranten Klinische Neurofysiologie

Doelgroep en toelating

Hulp bij je studiekeuze?

Heb je nog vragen of wil je advies over je studiekeuze? We helpen je graag in een persoonlijk telefonisch gesprek.

Plan je adviesgesprek

Doelgroep en beroep

De functie van laborant KNF is de perfecte baan wanneer je wilt werken in de voorhoede van de medisch-technologische ontwikkelingen. Heb je bovendien een onderzoeksgeest, kun je goed zelfstandig werken en goed met mensen omgaan? Dan is de opleiding Laborant klinische neurofysiologie een hele goede keuze.

Al tijdens de opleiding werk je als leerling-laborant klinische neurofysiologie. In opdracht van een medisch specialist verricht je onderzoek naar neurofysiologische fenomenen en afwijkingen hiervan. Daarbij werk je veelal zelfstandig en met behulp van geavanceerde elektronische apparatuur.

Je volgt deze opleiding via flexibel deeltijdonderwijs. Deeltijdopleidingen zijn bij uitstek geschikt voor volwassenen die een opleiding willen volgen naast een baan.

Toelating

Je kunt je direct inschrijven voor deze opleiding als je beschikt over een van de onderstaande diploma’s of bewijzen:

  • HAVO-diploma
  • VWO-diploma
  • MBO 4-diploma
  • Propedeusegetuigschrift (HBO of WO)
  • Diploma kort HBO-programma LOI Hogeschool
  • Diploma Associate degree (Ad)
  • Behaalde 21+-toets

Verder is het verplicht om tijdens de opleiding over een relevante werkplek bij een opleidingsbevoegd ziekenhuis te beschikken. Een werkplek is noodzakelijk aangezien je tijdens deze opleiding aan de slag gaat met opdrachten gericht op de praktijk.

Heb je al een relevante opleiding afgerond en/of werkervaring in het vakgebied? Dan kun je mogelijk instromen in de Post-bachelor Laborant Klinische Neurofysiologie I. Dit verkorte traject is speciaal ontwikkeld voor HBO- en WO-geschoolde zorgprofessionals die willen (door)stromen naar het KNF-vakgebied en al werkzaam zijn of starten als leerling KNF-laborant..

Niet de juiste vooropleiding? Doe de HBO 21+ toets!

Met de HBO 21+ toets wordt getoetst of je het niveau van een HBO-opleiding aankunt. De toets bestaat uit meerkeuzevragen op het gebied van taal, rekenen en logica. Naar aanleiding van de uitslag krijg je een advies van de toelatingscommissie van LOI Hogeschool of je wel of niet met de opleiding van je keuze kunt starten. De HBO 21+ toets kan iedere werkdag digitaal worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Op de dag van de toets moet je minimaal 21 jaar zijn.

Het afleggen van de HBO 21+ toets kost € 89,-. Schrijf je je hierna in voor een HBO-bacheloropleiding of Associate degree bij LOI Hogeschool? Dan krijg je dit bedrag van ons terug en is je 21+ toets dus gratis!

Extra tijd nodig?
Heb je dyslexie, dyscalculie of denk je om een andere reden recht te hebben op meer tijd? Dan is het mogelijk om extra tijd aan te vragen voor het examen. Stuur in dat geval je NAW-gegevens, plus een medische verklaring van dyslexie of dyscalculie, naar examenbureau@loi.nl. Je medische verklaring wordt vervolgens gecheckt, waarna het examenbureau contact met je opneemt over het boeken en betalen van het examen.

Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden

Toelating met een kort HBO-programma

Ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je ook tot een HBO-bacheloropleiding of Associate degree worden toegelaten op basis van een kort HBO-programma van LOI Hogeschool. Ieder kort HBO-programma geeft recht op toelating. Wel kunnen er aanvullende (wettelijke) toelatingsvoorwaarden van toepassing zijn.

We raden we je aan om te kiezen voor een kort HBO-programma dat modules omvat uit de bachelor of Associate degree die je wilt volgen. Je behaalt dan niet alleen een waardevol diploma, maar kunt bij doorstroming vaak meteen vrijstelling aanvragen voor de inhoudelijk overeenkomende module(s).

Inhoud van de opleiding

Inhoud van de opleiding HBO-bachelor Laborant Klinische Neurofysiologie

De opleiding Laborant klinische neurofysiologie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Stichting Raad Beroepsopleiding Laboranten Klinische Neurofysiologie, ook wel SRBLKNF of ”de Raad” genoemd. De opleiding is zo opgezet dat deze goed te combineren is met een fulltime of parttime baan bij een opleidingsbevoegd ziekenhuis. Als je parttime werkt, moet je een dienstverband hebben van minimaal 75%.

Belangrijk: omdat deze opleiding theorie en praktijk combineert, is het van belang dat je bij een ziekenhuis solliciteert naar de functie van leerling laborant KNF. Voor een overzicht van opleidingsbevoegde ziekenhuizen, klik hier.

 

Inclusief vakliteratuur

De benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Je hoeft zelf geen boeken meer aan te schaffen.

Inclusief contactdagen

Tijdens de opleiding worden verplichte contactdagen georganiseerd. Het gaat daarbij om 17 dagdelen, waarvan er 5 op locatie en 12 online via virtual classrooms plaatsvinden. Alle bijeenkomsten worden verzorgd door een ervaren docent. Aan het bijwonen zijn geen extra kosten verbonden.

Het studieprogramma

Het studieprogramma van de HBO-bachelor Laborant Klinische Neurofysiologie bestaat uit een propedeuse, een hoofdfase en een afstudeerfase. Bij deze opleiding kun je 240 EC's halen. In een cluster volg je een aantal modules rondom hetzelfde thema. De meeste clusters worden afgesloten met een praktijkintegratiemodule. In deze modules combineer je de opgedane kennis en pas je deze toe in een praktijksituatie.

Bekijk de modules van de opleiding

  • Module EC's
  • Fase 1
  • Werken op een functieafdeling I

    Het hoofddoel van de module is dat je die werkzaam is op een functieafdeling (longfunctie, klinische neurofysiologie of hartfunctie) de algemene werkzaamheden kan beschrijven, de gebruikelijke communicatietechnieken kan toepassen en het belang kent van ethiek, wet- en regelgeving.
    Hij analyseert de organisatie van het ziekenhuis en het medisch specialisme en handelt volgens de geldende protocollen betreffende infectiepreventie, patiëntveiligheid en ethische en juridische aspecten.

  • Opnametechniek en lokalisatie van potentiaalverschillen

    ​​Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van uitgebreide kennis van het principe van het registreren en interpreteren van een EEG in theorie en praktijk.

  • Algemene medische kennis I

    In deze module wordt ingegaan op een aantal medische onderwerpen. Zo doe je onder andere uitgebreide kennis op van cytologie (celleer) en histologie (weefselleer). Je leert hoe de opbouw van cellen in elkaar zit en welke functies cellen, weefsels en organen vervullen. Je krijgt ook een inleiding in de onderdelen van het skelet en de gewrichten. In de hoofdstukken over de circulatie worden het hart en vaatstelsel behandeld. De ademhaling(sbewegingen) en stofwisseling komen in deze module ook aan bod, evenals de structuren van het zenuwstelsel en hormoonstelsel, de nieren en urinewegen. Daarnaast leer je over de anatomie en fysiologie van de huid en zintuigen en over de opbouw van ons immunologisch (afweer)systeem. De module wordt besloten met de algemene pathologie, oftewel ziekteleer: wat is de oorzaak van een ziekte en hoe ontstaat een ziekte precies?

  • Basis EEG

    ​Het hoofddoel van de module is het ontwikkelen van uitgebreide kennis van het basis EEG in theorie en het toepassen hiervan in de beroepspraktijk.

  • Praktijkexamen EEG

    Het zelfstandig kunnen uitvoeren van een EEG-onderzoek in de beroepspraktijk. 

  • Effectief communiceren

    Het hoofddoel van de module is dat studenten zich zowel mondeling als schriftelijk correct en effectief kunnen uitdrukken en in staat zijn een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een interculturele context.

  • Werken op een functieafdeling II

    Het hoofddoel van de module is dat de professional die werkzaam is op een functieafdeling (longfunctie, klinische neurofysiologie of hartfunctie), het volledige zorgpad van een patiënt op de functieafdeling kan beschrijven en licht verpleegkundige handelingen kan uitvoeren. Hij benoemt de patiëntgroepen, onderzoeken, protocollen en procedures van de verwachte functieafdelingen (hartfunctieafdeling en/of longfunctieafdeling en/of afdeling KNF).

  • EEG en afwijkend EEG I

    ​​Het hoofddoel van de module is het analyseren van EEG-onderzoek met betrekking tot EEG-activiteit waarbij de grens wordt aangegeven tussen normaal en afwijkend EEG. Daarnaast het onderscheiden van de diverse soorten afwijkende activiteit (waaronder trage activiteit, periodieke complexen en epileptiforme activiteit) en classificeren van het aanvalstype in geval van epilepsie en epilepsiesyndromen (diverse vormen van epilepsie, diverse epileptische aanvallen en diverse niet-epileptische aanvallen) volgens (inter)nationale richtlijnen.​ 

  • Toegepaste wis-, natuur- en scheikunde

    Een basiskennis van wiskunde, natuurkunde en scheikunde hebt u nodig voor de uitoefening van de functie van laborant. Deze kennis is bijvoorbeeld nodig om de basiswerking van de apparatuur te begrijpen en de juiste instellingen te bepalen en om onderzoeken te lezen en interpreteren. Deze module behandelt diverse elementen van de vakken wiskunde, natuurkunde en scheikunde. U leert statistieken te beheersen voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek. U krijgt tevens inzicht in de elektrofysische aspecten van de functie en de fysiologische processen van het menselijk lichaam. De kennis die u wordt aangereikt is van belang voor de rest van uw studie.

    Na afloop van de module bent u in staat om problemen op te lossen die te maken hebben met wiskundige verbanden, rekenen met machten, exponentiële functies en logaritmen. Voor de natuurkunde hebt u basiskennis van elektriciteit, gassen en dampen, stofeigenschappen, warmte en straling. U kunt de natuurwetten hiervoor uitleggen en toepassen bij natuurkundige problemen. Tot slot kunt u aan het eind van deze module reacties opstellen en rekenen met reactievergelijkingen, in het bijzonder voor zouten, zuren en basen. 

  • Literatuurstudie en patiëntverslag

    ​​Het hoofddoel van de module is het verdiepen in een specifiek ziektebeeld, met bijbehorende diagnostiek, door het uitvoeren van een literatuurstudie en het beschrijven van een patiëntcasus. Hierbij vormt het uitvoeren van een literatuurstudie (verzamelen, ordenen en beschrijven van wetenschappelijke literatuur) de basis. Daarnaast is het doel het leren schrijven en bespreken van een patiëntverslag en het kritisch kunnen bespreken van een vergelijking van bevindingen tussen patiëntcasus en de literatuur. 

    ​De module bestaat uit het verzamelen, ordenen en beschrijven van literatuur, het schrijven van een verslag van een patiëntcasus (patiëntengegevens, ziektehistorie en bijbehorend diagnostisch onderzoek) in de praktijk en een verslag van de vergelijking tussen patiëntcasus en literatuur.

  • Fase 2
  • Basis EMG

    De module gaat over elektromyografie (emg); het registreren, analyseren en interpreteren van elektrische activiteit van perifere zenuwen en spieren. De werking van gezonde en pathologische spieren en zenuwen, en de vele verschillende technieken om die te onderzoeken.

  • Inleiding onderzoek doen

    Het hoofddoel van de module 'Inleiding onderzoek doen' is het aanleren van de basale vaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het hbo-werkveld. Deze vaardigheden zijn gerelateerd aan het verkrijgen/vergroten van onderzoekend vermogen, bestaand uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie). De student ontwikkelt een fundament waarop de diverse opleidingspecifieke onderzoeksleerlijnen verder kunnen worden voortgebouwd.

    Deze module bevat een aantal examens. Niet alle examens hoeven gedaan te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in.
    • Je doorloopt alle stappen van de module met bijbehorende examens.
  • ICT voor zorg en zelfredzaamheid

    Je verwerft kennis over het toepassen van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de zorg en de rol van ICT bij het bevorderen van zelfmanagement. Daarbij staat centraal: rapportage en verpleegkundige overdracht in het elektronisch patiëntendossier, het gevaar en de valkuilen van ICT, de voor- en nadelen van het gebruik van media, het afstemmen van de media op de persoon, communicatie via verschillende media, hulpmiddelen bij communicatie, nieuwe ontwikkelingen binnen de ICT, domotica, e-health en robotica. 

  • Anatomie en fysiologie van het centraal zenuwstelsel

    Het hoofddoel van de module is dat de professional die werkzaam is op een afdeling klinische neurofysiologie de anatomie en fysiologie van het centrale zenuwstelsel kan beschrijven en deze kennis kan toepassen en evalueren binnen de kaders van de klinisch neurofysiologische onderzoeken en de beroepspraktijk. In deze module wordt ingegaan op bouw en functioneren van het zenuwstelsel, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en afzonderlijke onderdelen van het zenuwstelsel.

  • Ultrageluid en duplexonderzoeken

    In deze module wordt ingegaan op echografie- en doppleronderzoek, (transcranieel) doppler- en duplexonderzoek en de echografie van spieren en zenuwen.

  • Presentatie diagnostische onderzoeken

    Het hoofddoel van de module is het verkrijgen van kennis over de rol van diagnostisch onderzoek niet alleen binnen maar ook buiten het eigen vakgebied. Door verdieping in een specifiek ziektebeeld en een diagnostisch onderzoek dat zowel binnen als buiten het eigen vakgebied wordt uitgevoerd. Daarnaast is het doel het kunnen samenvatten en presenteren van deze (vak- dan wel aanpalende) kennis. 

    De module bestaat uit het verdiepen in protocollen en literatuur, het geven van een presentatie en het reflecteren op het presentatieproces.

  • Patiëntverslagen, voorlichting en participatie

    Het hoofddoel van de module is dat de professional specifieke longfunctie of klinische neurofysologie gerelateerde verrichtingen kan uitvoeren en gebaseerd op deze verrichtingen patiëntverslagen en patiëntvoorlichting kan opstellen. Daarnaast kan de professional mogelijke kwaliteitsverbeteringen door patiënteninbreng op de eigen werkplek in kaart brengen en een voorstel schrijven voor de implementatie daarvan.

  • Statistiek

    Het hoofddoel van deze module is zorgen dat u meer inzicht krijgt in statistiek en foutanalyse. Op die manier kunt u medische onderzoeken en parameters die veelal direct in verband te brengen zijn met fysiologische omstandigheden beter begrijpen en interpreteren.

  • Evoked potentials

    Het hoofddoel van de module is: het ontwikkelen van uitgebreide kennis over de diverse vormen van EP-onderzoek met hun toepassingsgebieden, over de mogelijke bevindingen bij de diverse indicaties voor de onderzoeken en het zelfstandig kunnen uitvoeren van het onderzoek binnen de beroepspraktijk.

  • Praktijkintegratie Observatieonderzoek communicatie

    In deze module staat het observeren en analyseren van hoe de communicatie verloopt op een functieafdeling centraal. De student houdt interviews en verwerkt de verkregen resultaten en zijn conclusies in een verslag met als doel een advies te geven over het verbeteren van de communicatie binnen en functieafdeling.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Kwaliteitszorg

    Het hoofddoel van de module is om studenten te laten oefenen met het doen van toegepast onderzoek op hbo-niveau onder andere ter voorbereiding op het uit te voeren afstudeeronderzoek. 

  • Afwijkend EMG

    In deze module wordt ingegaan op het perifere zenuwstelsel, EMG bij veelvoorkomende spieraandoeningen, onderzoek van neuromusculaire transmissie en naaldonderzoek.

  • Praktijkexamen EMG

    Het zelfstandig kunnen uitvoeren van een EMG-onderzoek in de beroepspraktijk. 

  • Fase 3
  • Signaalanalyse

    Neurofysiologische onderzoekmethoden leveren veel data op. Deze module beschrijft hoe deze data kan worden geanalyseerd en verwerkt.

  • Externe praktijkperiode

    In deze module komt het volgende aan bod: het verdiepen van kennis en vaardigheden met betrekking tot een beroepsrelevant functieonderzoek dat niet standaard binnen de eigen afdeling wordt uitgevoerd, en reflecteren op het belang van deze kennis en vaardigheden voor het eigen functioneren als beroepsprofessional, alsook voor de afdeling waar student werkzaam is.

    In de module wordt ervaring opgedaan met het opstellen van leerdoelen op basis van een goed onderbouwde keuze voor een aan te leren functieonderzoek, het kunnen beschrijven van opgedane ervaring aan de hand van een praktijkcasus en deze bevindingen kunnen relateren aan de wetenschappelijke literatuur. Ook doet de student ervaring op met het beschrijven van wat de student geleerd en ervaren heeft en het reflecteren hierop m.b.t. waarde van het geleerde in relatie tot gestelde leerdoelen en competenties zowel voor eigen functioneren als voor de afdeling.

  • Pathologie, onderzoek en farmacologie van het centraal zenuwstelsel

    Het hoofddoel van de module is dat de student die werkzaam is op een afdeling klinische neurofysiologie, de diverse vormen van pathologie van het centrale zenuwstelsel kan beschrijven, het neurologische onderzoek bij zowel volwassenen als pasgeborenen kan karakteriseren, de werking kan onderscheiden van de diverse medicijnen die het centrale zenuwstelsel beïnvloeden en deze kennis kan toepassen en evalueren binnen de kaders van de klinisch neurofysiologische onderzoeken en de beroepspraktijk. 

  • EEG en afwijkend EEG II

    In deze module wordt ingegaan op EEG’s bij ziektebeelden en afwijkende EEG’s bij oa ruimte-innemende processen, intoxicaties, metabole stoornissen en dementie.

  • Verslaglegging en interpretatie van het EEG
  • Praktijkintegratie Visieontwikkeling

    In deze module staat het formuleren van een visie op een functieafdeling centraal. De student observeert en houdt interviews en verwerkt de verkregen resultaten en zijn conclusies in een verslag met als doel een advies te geven over de impact van maatschappelijke veranderingen op de eigen beroepsgroep.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Evidence based practice voor functielaboranten

    Deze module gaat in op het toepassen van wetenschappelijke en professionele kennis in de praktijk in relatie tot de wensen en verwachtingen van patiënten.
    Het hoofddoel van de module is het formuleren van een antwoord op een praktijkprobleem binnen het domein van de diagnostische laborant (longfunctieanalist, laborant klinische neurofysiologie en hartfunctielaborant) waarbij gebruik wordt gemaakt van vakliteratuur, internationale aanbevelingen en wetenschappelijke literatuur. Om dit hoofddoel te behalen, zet je onderzoekende en reflectieve vaardigheden in. Tijdens de module krijg je inzicht in de principes van evidence-based practice, relevante bronnen en de kracht van bewijsvoering. Je beoordeelt gevonden artikelen op hun wetenschappelijke waarde en vertaalt de bevindingen naar de praktijk.

  • Psychopathologie en gedrag

    ​Het hoofddoel van de module is dat de professional kennis verwerft over een aantal veelvoorkomende psychische stoornissen en verstandelijke beperkingen en daaraan gerelateerde onderwerpen als: ontwikkeling, levensfasen, stress, coping en ziekte-inzicht. Met behulp van deze kennis is de professional in staat om gezond gedrag af te zetten tegen verstoord gedrag en kan daaruit voortvloeiende patiëntproblemen formuleren voor mensen met een psychiatrische stoornis of een verstandelijke beperking.

  • Zorgsystemen, zorgorganisaties en ketenprocessen

    Zorgprofessionals krijgen in toenemende mate te maken met complexe zorgvragen waarbij multidisciplinaire samenwerking binnen en buiten de eigen organisatie noodzakelijk is.

    Na het afronden van de module is de professional bekwaam te participeren in een bestaande zorgketen of netwerk voor een specifieke zorgvragersgroep, rekening houdend met:

    1. de deelnemende partijen (stakeholders)
    2. de sociale kaart in een bepaalde regio, de lacunes en succesfactoren van het werken in zorgketens en netwerken.
  • Inleiding programmeren

    Deze module gaat in op de basisbeginselen van het programmeren. Iedere programmeertaal kent een aantal basisbegrippen, zoals herhalingslussen, primitieve datatypes, keuzestructuren en arrays. In de educatieve programmeeromgeving BlueJ worden met de programmeertaal Java opdrachten gemaakt.  

    Java is een objectgeoriënteerde programmeertaal, net zoals PHP. Een objectgeoriënteerde programmeertaal werkt met klassen en objecten als programmeerconstructies om het programmeren van programma's sneller en eenvoudiger te maken. Er wordt ook met klassen en objecten gewerkt. Door de basisbeginselen van het programmeren te beheersen, kan een klein programma in Java worden geschreven.

  • Leidinggeven

    Als leidinggevende heb je inzicht nodig in verschillende principes van leidinggeven. Het gaat daarbij zowel om het leiding geven aan personen als om het aansturen van processen. Ook de positie/rol van leidinggevende en de eigen persoonlijkheid van de leidinggevende komen aan bod. Tevens is er aandacht voor het leidinggeven in specifieke vormen van organisaties, zoals in een project- en/of een matrixorganisatie. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op gesprekstechnieken en effectief vergadergedrag. Tenslotte komen het nieuwe werken en moderne vormen van leiderschap zoals dienend- en ondernemend leiderschap aan bod.

     

  • Persoonlijke effectiviteit en timemanagement

    Bij functies op dit niveau wordt ervan uitgegaan dat men in staat is om zichzelf te kunnen managen en in een bepaalde richting te sturen, te kunnen reflecteren op zichzelf en zelfstandig te kunnen functioneren. Belangrijke ‘soft skills’ daarbij zijn het vermogen om tijd te beheersen, in te delen en verdelen over verschillende activiteiten en taken, zowel op professioneel vlak als privé. Principes van persoonlijk en interpersoonlijk leiderschap en van ‘zelfvernieuwing’ zijn essentieel bij een goed timemanagement. In deze module komen al deze zaken aan de orde. Het doel van de module is dat men in staat is deze inzichten te vertalen naar het werk en privé leven om zodoende een effectieve en efficiënte balans te kunnen vinden.

  • Taalbeheersing I

    Taalbeheersing 1 geeft de student inzicht in mondelinge en schriftelijke doelgerichte communicatie. De student krijgt inzicht in de kenmerken, strategieën en didactiek van leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en spreek- en luistervaardigheid. De student leert reflecteren op doelgerichte schriftelijke en mondelinge communicatie.

  • Fase 4
  • Slaap, slaapstoornissen en slaaponderzoek

    Deze module geeft een inleiding over onder andere slapen en waken, polysomnografie, ademhaling en gerelateerde slaapstoornissen en slapeloosheid.

  • Bijzondere KNF-onderzoeken
  • Geven van onderwijs en begeleiding

    Deze module betreft een praktijkopdracht gericht op het geven van onderwijs en begeleiding.

  • KNF-monitoring

    Deze module gaat in op bewaking van het zenuwstelsel (hersenen) tijdens een operatie, opname of onderzoek.

  • Praktijkintegratie Intercollegiale samenwerking

    In deze praktijkintegratiemodule staat samenwerking en benchmarking, gericht op verbetering van de zorg aan patiënten centraal. De benchmarking komt bij de opdracht tot uitdrukking in de samenwerking met collega's van een andere afdeling. De bedoeling is 'het beste uit twee werelden' bij elkaar laten komen en om elkaar tips en advies te kunnen geven ter verbetering van de zorg aan patiënten. De student stelt een onderzoeksvraag op naar aanleiding van een praktijkprobleem met betrekking tot de kwaliteit van de zorg aan patiënten die op de eigen afdeling speelt, maar waar meerdere afdelingen bij betrokken zijn. Vervolgens voert hij een literatuurstudie uit en organiseert hij intervisiebijeenkomsten met als doel te bouwen aan interollegiale samenwerking. Hij rapporteert de uitkomsten in de vorm van een evaluatie en een verbeteradvies.

    Deze module bevat twee verplichte opdrachten. Er hoeft echter maar één van de twee opdrachten gemaakt te worden om de module af te ronden:

    • Je brengt een beroepsopdracht in en na goedkeuring zend je deze nogmaals in als praktijkopdracht Definitief.
    • Je doorloopt alle stappen van de praktijkopdracht, dus van het plan van aanpak tot en met de definitieve versie.
  • Portfolio

    De professional is in staat om in deze module aan de hand van stapsgewijze zelfreflectie en zelfbeoordeling persoonlijke ontwikkeling inzichtelijk te maken en zo sturing te geven aan deze ontwikkeling zodat hij of zij alle vereiste beroeps- en opleidingscompetenties van de hbo-opleiding op het eindniveau (NLQF 6-EQF 6) van de desbetreffende opleiding beheerst.

  • Afstudeeropdracht

    U bent aan het einde van uw studie gekomen. In deze fase van uw opleiding voert u een afstudeeropdracht uit en u schrijft hierover een verslag. In deze werkruimte staan de richtlijnen voor het opzetten en uitvoeren van het onderzoek, en voor de verslaglegging en de mondelinge afstudeerzitting waarmee u het afstudeertraject afrondt.

Modules sneller afronden? Dat kan!

Tijdens de opleiding zie je voor iedere module van tevoren precies wat je gaat doen. Wat moet je na afronding kunnen? Welke onderwerpen ga je bestuderen? Hoe ga je oefenen met de stof? Welke opdrachten moet je insturen?

Is de stof (grotendeels) nieuw voor je, dan raden we je aan om de volledige module te volgen. Heb je al voorkennis of ervaring? Dan kun je zelf bepalen of je de volledige module wilt volgen, alleen bepaalde (verplichte) onderdelen, of zelfs meteen examen wilt doen. Afhankelijk van je voorkennis, kun je modules zo sneller afronden of hoef je er minder tijd aan te besteden. Je profiteert dus van maximale flexibiliteit.

Vrijstellingen mogelijk op basis van diploma's of werkervaring

Heb je al diploma’s op zak, bijvoorbeeld doordat je een kort HBO-programma van LOI Hogeschool hebt gevolgd? Of heb je al de nodige werkervaring in het vakgebied en kun je dit aantonen via een EVC-procedure? Dan is het in veel gevallen mogelijk om vrijstellingen aan te vragen en zo modules over te slaan. Je leest er alles over onder ‘Studieduur en kosten’.

Examens en diploma

Studeren bij LOI Hogeschool, zo werkt het

Examens, portfolio en afstuderen

Elke module wordt afgerond en getoetst, bijvoorbeeld met een (flexibel) examen of een praktijkopdracht. Bovendien leg je tijdens de opleiding een digitaal portfolio aan. De opleiding als geheel wordt afgesloten met een afstudeerfase.

Flexibele examens kunnen iedere werkdag worden afgelegd op ruim 20 verschillende locaties in Nederland. Je kunt dus meteen examen doen wanneer je er klaar voor bent, dat scheelt een hoop tijd.

Kijk voor de examenkosten bij Studieduur en kosten.

Modules afronden met een beroepsproduct

Bij veel modules uit deze opleiding kun je ook kiezen voor afronding met validering van een beroepsproduct. Dat betekent dat je met een product uit je eigen werksituatie aan kunt tonen dat je de leeruitkomst van een module (dat wat je moet weten en kunnen) beheerst. Je hoeft in dat geval geen ander examen te doen of een extra praktijkopdracht uit te voeren. En dat scheelt je veel tijd! Meer informatie hierover vind je tijdens je opleiding in de online leeromgeving LOI Campus.

Portfolio

Je legt vanaf het begin van de opleiding een online portfolio aan, waarin je reflecteert op het leerproces en waarmee je je professionele ontwikkeling aantoont. Het portfolio is te vinden op LOI Campus, de online leeromgeving van de LOI.

Afstuderen

Aan het eind van deze HBO-bacheloropleiding voer je een afstudeeropdracht uit. De finale van je studie! Het spreekt dan ook voor zich dat je daarbij kunt rekenen op intensieve begeleiding van de docenten.

De afstudeeropdracht bestaat uit een combinatie van literatuuronderzoek en praktijkonderzoek. Het is de bedoeling dat de afstudeeropdracht wordt uitgevoerd in een voor de opleiding relevante werkomgeving. Vaak kan dit je eigen werkplek zijn, of een andere afdeling binnen de organisatie waar je werkt.

Diploma en vervolgopleiding

Succesvolle afronding geeft recht op het HBO-bachelorgetuigschrift Laborant klinische neurofysiologie. Je mag dan tevens Bachelor of Science (BSc) achter je naam zetten.

Deze opleiding is als deeltijdopleiding opgenomen in RIO (Registratie Instellingen en Opleidingen, voorheen CROHO) onder nummer 34477.

Wil je verder studeren? Dan is de Post-bachelor Assistent somnoloog een mooie vervolgstap.

Alle voordelen in 90 sec.

De kwaliteitsgarantie van LOI Hogeschool

Je studeert om iets te bereiken. Dan wil je wel zeker weten dat je een opleiding volgt van hoge kwaliteit. Bij LOI Hogeschool krijg je die garantie.

Kwaliteit staat bij ons voorop. Al onze HBO-bacheloropleidingen, HBO-masteropleidingen en Associate degrees zijn geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hét bewijs dat zij voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Bovendien zijn aan LOI Hogeschool verschillende lectoren verbonden. Zij onderhouden een (internationaal) kennisnetwerk zodat de opleiding gegarandeerd aansluit bij de nationale én internationale arbeidsmarkt. Na afloop van de opleiding heb je dan ook een diploma op zak waarmee werkgevers je graag zien komen.

NVAO geaccrediteerde opleiding DUO logo

Onze lectoren

Aan LOI Hogeschool zijn, naast alle onderwijsprofessionals, verschillende lectoren verbonden. Gepromoveerde academici met uitgebreide ervaring in het bedrijfsleven en in het doen van onderzoek. Ook beschikken zij over een groot relevant netwerk in de onderzoekswereld en de beroepspraktijk.

De lectoren leggen de verbinding tussen onderzoek, onderwijs en arbeidsmarkt. Ook verrichten zij (praktijkgericht) onderzoek t.b.v. de opleidingen van LOI Hogeschool. Daarbij ligt de focus op kennisvermeerdering en innovatie.

 

Daarom kies je voor LOI Hogeschool

  • Maximale flexibiliteit, jij als student staat centraal.
  • Voorkennis of ervaring? De opleiding past zich aan jóú aan.
  • Begeleiding van start tot diploma, docenten uit het werkveld.
  • Op alle fronten erkend, behaal een waardevol diploma.
  • Breed aanbod, altijd de juiste opleiding voor jouw ambitie.

Lees meer

NVAO-accreditatie

De NVAO-accreditatie is het hoogst haalbare kwaliteitskeurmerk voor hoger onderwijs en dé garantie dat je opleiding voldoet aan alle kwaliteitseisen, perfect aansluit op de arbeidsmarkt en internationaal erkend is. Bovendien is de NVAO-accreditatie een voorwaarde om erkende bachelor- en Ad-getuigschriften te mogen uitgeven.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatie organisatie (NVAO) is een onafhankelijke overheidsorganisatie die de kwaliteit van het hoger onderwijs bewaakt.

Studiemethode en begeleiding

Online

Bij LOI studeer je volledig op jouw manier: waar, wanneer en hoe snel je wilt. Door flexibel online studeren kun je je opleiding gemakkelijk combineren met werk en privé. Je krijgt begeleiding van ervaren docenten die altijd voor je klaar staan.

In de persoonlijke online leeromgeving, LOI Campus, volg je gemakkelijk je voortgang. Je hebt direct contact met docenten en medestudenten en je vindt er handige online tools die je helpen om slim en doelgericht te studeren.

  • Starten kan iedere dag.
  • Studeer waar, wanneer en hoe snel je wilt.
  • Altijd online begeleiding door ervaren docenten.
  • Overzicht en houvast met LOI Campus.
  • Optimaal te combineren met werk en privé. 

Studeren vanuit het buitenland

Ook vanuit het buitenland kun je zonder problemen aan de slag. Contact met docenten en medestudenten loopt gewoon via internet. Houd er wel rekening mee dat de meeste examens alleen in Nederland plaatsvinden (flexibele examens deels ook in Paramaribo en Willemstad).

Ook eventuele fysieke contact- of praktijkdagen worden uitsluitend in Nederland georganiseerd. Deze zijn soms verplicht, maar de data worden altijd ruim op tijd bekendgemaakt, zodat je je reis goed kunt plannen.

Kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.

Leren van professionals met veel ervaring

Je krijgt altijd online begeleiding. Onze docenten hebben ruime ervaring in vakgebied van je opleiding. Zij weten precies wat er in de praktijk belangrijk is en gebruiken die kennis om jou te begeleiden..

Studieduur en kosten

Studieduur

  • Wettelijke studieduur: 4 jaar (ook sneller af te ronden).
  • Kosteloos te verlengen tot 6 jaar.
  • Sneller afronden mogelijk met een hoger studietempo of door vrijstellingen.

Kostenoverzicht ontvangen?

  • Ideaal bij het gesprek met je werkgever.
  • Alle kosten overzichtelijk bij elkaar.
  • Handig bij je studiekeuze.
Nu aanvragen

Kosten

Omschrijving Bedrag
Collegegeld Online 36 x € 275,00
Examengeld LOI 36 x € 99,00
Inschrijfkosten en dossiervorming € 75,00 (éénmalig)

Betaalopties LOI

  • Betaling per maand
  • Betaling in één keer of per jaar (met 3% korting)

Goed om te weten

  • Langer studeren zonder extra kosten.
  • Alle lesmaterialen inbegrepen.
  • Binnen 14 dagen kosteloos te annuleren.
  • Geen tussentijdse prijswijzigingen.
  • Eventuele herexamens worden apart in rekening gebracht.

Betaalt je werkgever?

  • Veel werkgevers betalen (een deel van) de opleidingskosten.
  • Check of je een opleidingsbudget hebt (meestal € 750,- tot € 1200,-).
  • Is de opleiding wettelijk verplicht? Dan moet je werkgever betalen.
  • Geef op het inschrijfformulier aan of je werkgever de opleiding betaalt.

Informatie voor werkgevers

Levenlanglerenkrediet: voordelig lenen voor je studie

Iedereen tot 57 jaar kan tegen zeer gunstige voorwaarden geld lenen voor de financiering van een studie. Deze studiefinanciering voor volwassenen kan o.a. gebruikt worden voor alle HBO-bacheloropleidingen en Associate degrees van LOI Hogeschool. Je kunt een bedrag lenen tot maximaal de hoogte van het te betalen collegegeld, met een maximum van € 13.005,- (studiejaar 2025-2026). Als er literatuur is inbegrepen, wordt dit afgetrokken van het te lenen bedrag. Meer informatie en de voorwaarden vind je hier.

Kostenoverzicht

De getoonde kosten zijn inclusief:

  • Collegegeld en lesmateriaal
  • LOI-examenkosten
  • Eénmalig inschrijfgeld

Kostenberekening per

Collegegeld Online 36 x € 275,00

Examengeld LOI 36 x € 3.564,00

Inschrijfgeld* € 75,00

Kostenoverzicht ontvangen

* Te voldoen in de eerste termijn