Drie praktijkperiodes
Het werkveld speelt een belangrijke rol in deze tweedegraads lerarenopleiding. Bij iedere fase van je studie hoort een praktijkperiode (stage). In deze periode pas je je kennis toe en doe je praktijkervaring op. Je kunt er voor kiezen een dag in de week stage te gaan lopen, of juist een kortere intensieve periode. Als je al ervaring hebt in het onderwijs kun je de praktijkperiodes misschien wel heel snel afronden. Heb je juist meer tijd nodig nodig hebt om alle vaardigheden onder de knie te krijgen? Geen probleem!
Het is dus van belang dat je vanaf het eind van het eerste leerjaar in ieder geval een werkplek hebt op een school voor voortgezet onderwijs, een MBO- of een vakcollege. Werk je al op een school, dan kun je vaak op je eigen werkplek je praktijkperiodes doorlopen. De praktijk speelt niet alleen een belangrijke rol in de praktijkmodules, maar ook in andere modules. Je moet bijvoorbeeld observaties doen, voorbeelden uit de praktijk beschrijven of op school in onderwijsmethodes kijken. Het is daarom belangrijk dat je ook naast de praktijkperiodes over een praktijkomgeving kunt beschikken.
Het hoofddoel van de HBO-bachelor Lerarenopleiding talen van LOI Hogeschool is om je op te leiden tot tweedegraads docent en om je bevoegd te maken om les te geven in het VMBO, aan de eerste drie klassen van HAVO en VWO en in het BVE-veld (beroeps- en volwasseneneducatie). Elke onderwijsinstelling waar je stage loopt, moet een onderwijsinstelling zijn binnen een van deze sectoren. Deze instelling moet bovendien als voldoende beoordeeld zijn door de Inspectie van het Onderwijs.
Om ook in de praktijk een goed beeld te krijgen van de verschillende schoolsoorten waar je na de opleiding kunt lesgeven en om na de hoofdfase een goede keuze te kunnen maken voor je afstudeerrichting, kies je in de propedeuse bij voorkeur een stageschool van een andere schoolsoort dan de soort die je zelf als leerling kent. Wanneer je zelf bijvoorbeeld een HAVO-opleiding hebt gevolgd, kies je in de propedeuse een (V)MBO-school als stageschool. In de praktijkmodules zul je ook gevraagd worden onderzoek (in de vorm van observaties) te doen binnen een andere schoolsoort dan jouw praktijkplek.
Beoordeling tijdens de praktijkperiode
Tijdens de hoofdfase en de afstudeerfase brengt de stagedocent een bezoek aan de werkplek om een praktijkexamen af te nemen. Tijdens het bezoek wordt bovendien de afgelopen praktijkperiode geëvalueerd en worden afspraken gemaakt over de resterende praktijkperiode.
Vrijstelling voor de stage
Het is mogelijk om vrijstelling te verkrijgen voor bepaalde onderdelen van de stage op basis van eerder behaalde diploma's. Een uitzondering hierop is de LIO-stage. Deze wordt in geen geval volledig vrijgesteld. Wel kan de LIO-stage aanzienlijk verkort worden wanneer je aan de daarvoor gestelde eisen voldoet. Om in aanmerking te komen voor verkorting van de LIO-stage, moet je minimaal voldoen aan de volgende eisen:
- je bent bevoegd leraar in een ander vak
- je hebt meer dan vijf jaar leservaring
- je bent op het moment van aanvraag officieel als leraar aangesteld
- je hebt aanstelling van meer dan 0,4 fte
- je kunt een positieve werkgeversverklaring afgeven
Daarnaast heb je aantoonbaar brede ervaring opgedaan als leraar en heb je je pedagogische, didactische en professionele vaardigheden bijgehouden in de loop der tijd.
Op basis van bovenstaande wordt bepaald met hoeveel uren/opdrachten je stage kan worden verkort. Je kunt verkorting van de LIO-stage pas aanvragen als je tijdens de opleiding aan de stage toe bent.