Inhoud van de opleiding HBO-programma Data driven mediastrategie
De opleiding omvat twee modules:
Data analytics en marketingcommunicatie
In deze module leer je om op basis van de customer journey relevante data te verzamelen. Ook het analyseren en duiden van deze data komt uitgebreid aan bod. Bovendien leer je je inzichten op een aantrekkelijke manier presenteren aan stakeholders.
Na afronding kun je onder ander:
- aan de hand van een communicatievraagstuk bepalen welke metrics relevant zijn.
- passende vragen en doelen formuleren voor een dataverzameling.
- een passende data-analysemethode selecteren.
- (big) dataset(s) analyseren en hierover rapporteren aan stakeholders.
- op basis van een data-analyse voorstellen doen ter verbetering van de marketingcommunicatie.
- een verbetervoorstel op basis van een data-analyse op overtuigende eenduidige wijze visualiseren.
Mediastrategie
In deze module ga je aan de slag met het ontwikkelen en schrijven van een mediastrategie voor een organisatie. Ook de toepassing en uitvoering van het plan komen daarbij uiteraard aan bod. Daarbij maak je gebruik van onderzoek, analyses, vergelijkbare communicatie-uitingen en ontwerptrajecten voor de ontwikkeling van mediaconcepten.
Na afronding kun je onder andere:
- een mediadoelstelling afleiden aan de hand van een probleemanalyse.
- de samenhang tussen de mediastrategie en de organisatiedoelstellingen laten zien.
- het imago en de identiteit van een organisatie op strategisch niveau onderzoeken.
- de communicatiedoelstellingen van de organisatie formuleren.
- ;bepalen via welke media de communicatiedoelstellingen te beïnvloeden zijn.
- een mediastrategie formuleren en motiveren.
- de in te zetten mediatypen beschrijven en motiveren.
- de succes- en risico-indicatoren voor de mediastrategie opstellen.
- een ontwikkeltraject opstellen voor de uitwerking van mediaconcepten.
- een beknopte aanbeveling (Executive Summary) schrijven van de gekozen strategie.
- een voorstel doen voor een planning en de kosten van de gekozen mediastrategie.