Inhoud van de opleiding HBO-programma Didactiek
Het korte HBO-programma Didactiek bestaat uit twee modules.
Vakdidactiek
Er wordt ingegaan op het begrip ’leren’. Wat is leren eigenlijk? Welke verschillende leerstijlen zijn er en hoe houd je hier in de lessen rekening mee? Verschillende visies op leren worden behandeld. In de praktijk zijn er immers verschillen tussen collega’s. Ook diverse ontwikkelingen op het gebied van leren komen aan bod. Zo leer je de onderwijsbewegingen van de laatste jaren (beter) begrijpen.
De theoretische kennis die je hebt opgedaan vertaal je meteen naar de praktijk. Je leert lessen ontwerpen en lesvoorbereidingsformulieren maken. Ook wordt tijdens de opleiding Didactiek stilgestaan bij hoe je leerlingen aanzet tot leren. Daarbij kan gebruikgemaakt worden van verschillende instructieprincipes en/of werkvormen.
Tot slot leer je de lessen evalueren en het eigen handelen vakdidactisch verantwoorden. Een goede leraar blijft immers te allen tijde kritisch naar zichzelf.
Algemene didactiek en instructieprincipes
In deze module gaan we dieper in op het leerproces. Verschillende instructiemethodes worden besproken. Er wordt ingegaan op welke methode geschikt is bij welke vorm van onderwijs. Daarbij wordt ingegaan op onderwijs voor verschillende leeftijden (jongeren, volwassenen), klassikaal onderwijs en e-learning, verschillende settings (individueel, tweetallen, grote groepen)en verschillende methoden van onderwijs (zelfstudie, begeleid leren, discussie, doceren, onderwijsleergesprekken). Na het afronden van deze module ben je in staat een instructiemethode te kiezen die past bij het type student of leerling én bij de setting waarin het onderwijs plaatsvindt.