Inhoud van de opleiding HBO-programma Media, maatschappij en ondernemerschap
Deze korte opleiding op HBO-niveau biedt een grondige introductie op alle aspecten van samenwerken, adviseren en managen op operationeel niveau en daagt je uit de opgedane kennis direct toe te passen in de praktijk.
In de opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod.
Agile Scrum
Deze module richt zich op Agile werken. Snel veranderende markten en vraag vergen van bedrijven dynamisch ingerichte werkprocessen en projecten. Deze manieren van werken gaan meer uit van samenwerking en gebruik van talent dan van structuur en vaste patronen en rolverdelingen. Wendbaarheid, creativiteit en pro-activiteit zijn hier de sleutelwoorden. Ofwel: Agile werken. Je leert wat de Agile-werkwijze inhoudt en verdiept je in de meest populaire variant hiervan: Scrum. Deze module is een deel van een grotere module uit de HBO-bachelor.
Mediapsychologie en -sociologie
In deze module maak je kennis met een psychologisch en sociologisch kader om naar de interactie tussen media en samenleving te kijken. Je leert deze interactie te analyseren en bewust om te springen met psychologisch en sociale factoren. Hierdoor kun je communicatie-uitingen doelmatiger inrichten, vormgeven en verspreiden.
User research
Het doel van deze module is om je fundamentele onderzoeksvaardigheden te leren en deze toe te passen binnen de context van user research. Onderwerpen die aan bod komen zijn: de ontwerpfase, dataverzameling, analyse, statistiek, segmentatie, rapportage en persona’s.
Entrepreneurship
Ondernemerschap gaat over het creëren van kansen. Het vinden, ontwikkelen en evalueren van mogelijkheden. Dit kan zowel binnen de context van een nieuwe organisatie (start-up) als binnen een bestaande organisatie (corporate entrepreneurship of intrapreneurship). Tijdens deze module komen ook de vaardigheden aan bod die kenmerkend zijn voor een succesvolle ondernemer.
MVO en ethiek
Mediaproducten kunnen een grote impact hebben. Dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Deze module gaat in op het begrippenkader waarmee je kunt bepalen welke verantwoordelijkheden een organisatie in de samenleving heeft, en of een communicatie-uiting in het licht daarvan al dan niet ethisch / maatschappelijk verantwoord is.
Praktijkintegratie Media-advies en projectmanagement
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
Deze opdracht is gericht op het uitvoeren van een onderzoek naar een actueel vraagstuk op gebied van media en maatschappij. Op basis daarvan stel je een advies op waarbij je nadrukkelijk ingaat op de ethische aspecten.